התנהלות מוסדות החינוך לשם הבטחת בריאותם של תלמידים אלרגיים למוצרי מזון

הוראת קבע מס' 0039 - החלפה

תאריך פרסום: כ"ג באלול תשע"ז, 14 בספטמבר 2017 | הוראה תקפה מתאריך: 1.9.2017 | תקף ההוראה עד לתאריך: 20.11.2017
בחוזר זה מובא מידע מעודכן על תופעת האלרגיה למוצרי מזון, וכן מובאות הנחיות למוסדות החינוך על דרכי ההתנהלות בשגרת יום הלימודים ובפעילויות מיוחדות (כגון בחגים, בימי הולדת או באירועים מיוחדים) מטעם המוסד החינוכי במוסדות שלומדים בהם תלמידים הרגישים למוצרי מזון ברמה מסכנת חיים. מטרת ההנחיות היא לאפשר לתלמיד הסובל מאלרגיה ברמה מסכנת חיים להשתלב, למרות המגבלות החלות עליו, בכל הפעילויות של המוסד החינוכי, במוסד או מחוצה לו, תוך מודעות לכך שאין אפשרות להרחיק את כל האלרגנים מהמסגרות החינוכיות או מיתר המרחבים שבהם מתקיימות פעילויות מטעמן. היערכות בהתאם להנחיות עשויה להעניק לתלמיד הסובל מאלרגיה רשת ביטחון, הן במניעת החשיפה למוצרי המזון שלהם הוא רגיש, הן באפשרות לקבל טיפול מיטבי במקרה של חשיפה.
לסביבה החינוכית תפקיד משמעותי במניעת חשיפה של תלמיד הסובל מאלרגיה למוצרי מזון למזון שאליו הוא אלרגי. על המוסד החינוכי להיערך ליצירת סביבה בטוחה לתלמיד, הן בשגרת הלימודים, הן בשעת חירום, כאשר התלמיד במצוקה עקב חשיפה לאלרגן. על אנשי הצוות החינוכי להכיר את סימני המצוקה ולתת מענה באמצעות הזרקת האפיפן ופנייה לעזרה כדי להציל חיים. הוראה זו מנחה את צוותי החינוך לקבל הדרכה בנושא האלרגיה וסכנותיה כדי שיוכלו לסייע לתלמיד בשעת חירום. ההוראה גם מפרטת את דרכי ההתנהלות הנוספות הנדרשות ליישום במוסד חינוכי שבו לומדים תלמידים הרגישים למוצרי מזון.
>> השוואה לגירסה הקודמת

   02 - 5603220
   briut@education.gov.il
כלל מוסדות החינוך, בכל המגזרים

 

1.   מבוא: תופעת האלרגיה למוצרי מזון ומאפייניה

אלרגיה למזון היא תופעה ששכיחותה עולה בשנים האחרונות. רבים הסיכויים שבמוסדות החינוך לומדים תלמידים שאלרגיים למוצרי מזון בדרגות שונות.

על מוסדות החינוך להיערך לתופעה, תוך התייחסות להיבטים שונים בחיי התלמיד הסובל מאלרגיה, כדי לאפשר לו סביבה פיזית בטוחה ונקייה מהאלרגן - החומר שהוא רגיש אליו. כמו כן על מוסדות החינוך לאפשר לתלמיד תנאי לימוד נאותים, תוך הכלה רגשית וחברתית.

ילדים הסובלים מאלרגיה למזון ומשפחותיהם מקבלים טיפול רפואי במרפאות אלרגיה, שם הם מקבלים הדרכה כיצד להימנע ממזון אלרגני וכיצד לפעול במצבי חירום.

מאפייני התופעה

תגובה אלרגית למזון היא תגובת יתר חריגה של מערכת החיסון למרכיבים חלבוניים המצויים במזון על ידי יצירת נוגדנים מסוג igE נגדם. התגובות האלרגיות מתפתחות מאכילת המזון האלרגני ולו גם בכמות מזערית, ולעתים אף ממגע עורי עמו או משאיפתו.

התגובה האלרגית עשויה לבוא לידי ביטוי בדרגות שונות, החל מתגובה קלה המערבת מערכת מסוימת של הגוף ועד לתגובה קשה ומסכנת חיים המערבת את כל מערכות הגוף, מסוג של שוק אנפילקטי, כמפורט להלן:

-בעור ובריריות: מִגרד ותפרחת, נפיחות קלה ועקצוץ בפה ועד לתפרחת קשה המפושטת בעור ונפיחות ובצקת בשפתיים ובפנים.

-במערכת העיכול: דרגות שונות של אי-נוחות בבטן, כאבי בטן, בחילות, הקאה, שלשול.

-במערכת הנשימה: גרד באף ובעיניים, עיטושים ונזלת מימית, עיניים דומעות, תחושת מלאות בגרון, קשיי נשימה עד קוצר נשימה, צרידות, שיעול טורדני וצפצופים.

-במערכת הקרדיו-וסקולרית: ירידה בלחץ הדם, עילפון ואיבוד ההכרה.

תגובה אלרגית עשויה להתחיל בתופעות של גרד בעור או של כאבי בטן ועיטושים. הילדים האלרגיים עשויים להתלונן על עקצוץ, על תחושה של צריבה ושרפה בלשון, על כבדות או על מלאות בפה ובלוע. במקרים קשים של אלרגיה למזון עלולות להיגרם בתוך זמן קצר, מכמה דקות עד שעתיים מהחשיפה, נפיחות ובצקת בדרכי הנשימה המלוות בקוצר נשימה קשה המחייב טיפול חירום מידי של הזרקת אדרנלין (במזרק "אפיפן") כדי להציל חיים.

כ-5% מהילדים אלרגיים למזון. המזונות האלרגניים העיקריים בישראל הם חלבון חלב פרה, בוטנים, אגוזים, סומסום, ביצים ודגים.

האלרגיה לחלב ולביצים חולפת בדרך כלל עד גיל שלוש, אך כ- 15%-10% מהילדים הסובלים מאלרגיה לחלב ממשיכים לסבול מממנה גם לאחר גיל זה. האלרגיה לבוטנים, לאגוזים ולדגים נמשכת תקופות ארוכות, ולעתים היא מופיעה לראשונה רק בגיל בית הספר.

אבחנה של אלרגיה למזון אינה פשוטה. ייתכן שתגובה אלרגית תופיע לראשונה במסגרת המוסד החינוכי אצל תלמיד שלא היו לו תופעות אלרגיות בעבר, מצב הדורש משנה ערנות.

נדרשים כלים וניסיון של רופא מומחה לאלרגיה כדי לקבוע את מידת הסיכון, את אמצעי המניעה ואת הטיפול במקרים של חשיפה לאלרגן.

2.   התנהלות הצוות החינוכי להבטחתם של הילדים האלרגיים

על מנהל בית הספר/הגן או מי שהסמיכו לכך לפעול לשם העלאת המודעות לתופעת האלרגיה למוצרי מזון בקרב הצוות החינוכי ובקרב הורי בית הספר והתלמידים. כמו כן עליהם לפעול בהתאם להנחיות חוזר זה וליישמן במהלך יום הלימודים ובפעילות החינוכית.

יש להבדיל בין אלרגיה למוצרי מזון שנגרמת מאכילת המזון המכיל את האלרגן לבין אלרגיה למוצרי מזון שבה מתפתחת תגובה בעקבות מגע עם האלרגן או שאיפה שלו. אפשר ללמוד על רגישותו של כל תלמיד על פי המידע המצוי במסמך הרפואי שהומצא למוסד החינוכי.

במקרים שבהם האלרגיה היא לאלרגן שהוא בעל תכונה של פיזור באוויר (לדוגמה בוטנים או חטיפים המכילים בוטנים), יש להגדיר את מוסד החינוך כשטח נקי מהאלרגן ולציין באופן בולט בשטח המוסד ומחוצה לו שאין להכניס את האלרגן ומוצרים המכילים אותו לשטח המוסד.

במקרים אחרים של אלרגיה לאלרגן שאינו בעל תכונה של פיזור באוויר, אשר האלרגיה נגרמת בשל מגע עם האלרגן או בליעה שלו, יוכרזו הכיתה וכן מרחבים נוספים שיוסכם לגביהם כסביבה בטוחה, שאליה אין להכניס את האלרגן. יש להכריז על כך באמצעות שלטים שייתלו במקומות הללו.

מומלץ כי מערכת השעות של התלמיד הסובל מאלרגיה תאורגן כך שמרבית השיעורים יילמדו בכיתת-האם, ושככול שאפשר תתקיים האכילה לאחר ההפסקה הגדולה, ובכך תתאפשר הקפדה על הניקיון ועל מניעת החשיפה לאלרגנים. בעת למידה במרחבים אחרים יש להיערך מבעוד מועד. לדוגמה, עוד לפני השיעור יש לנגב במגבון את השולחן של התלמיד שסובל מאלרגיה. כשמדובר באלרגיה לכמה מוצרי מזון, יש לתכנן את ההתנהלות באופן ששגרת בית הספר או הגן לא תיפגע ככול שאפשר, ויחד עם זאת שבטיחותו של התלמיד הסובל מאלרגיה תישמר.

3.   מתן תמיכה רגשית וחברתית לילדים האלרגיים

לתופעת האלרגיה למוצרי מזון יש השלכות רגשיות, בנוסף על אלו הבריאותיות. הילד בעל האלרגיה עלול לחוש כי בעטיו חלות מגבלות על חבריו. כמו כן הוא עצמו מוגבל במוצרי המזון שהוא יכול לבוא עמם במגע ובאופן מסוים הופך לחריג.

לשם מתן מענה לתחושות הללו יש לנקוט כמה פעולות.

-יש להסדיר ליווי של התלמיד על ידי היועץ/הפסיכולוג של המוסד לשם תמיכה בו.

-יש להימנע מאפליה או החרגה על רקע האלרגיה.

-יש לתכנן מראש את התפריט בחגים (כגון במשלוחי מנות), בארוחות בריאות, במכירות של מזון, בטיולים  וכד', תוך רתימת הנהגת ההורים והקהילה לתכנון זה.

-יש לאפשר לתלמיד הסובל מאלרגיה להציג בעצמו בפתיחת השנה את מהות האלרגיה שהוא סובל ממנה, זאת כמובן בהתאם לגילו ולרצונו ותוך שיתוף הוריו.

4.   הנחיות להורי התלמיד הסובל מאלרגיה למוצרי מזון

4.1באחריות הוריו של התלמיד הסובל מאלרגיה למוצרי מזון לחתום על הצהרת בריאות מדי שנה כנדרש בסעיף 2.2-77 בחוזר הוראות הקבע עג/1(א), "הצהרת הורים על בריאות ילדם", ולצרף להצהרה מסמך רפואי מהאלרגולוג המטפל, שבו תתואר האלרגיה שהתלמיד סובל ממנה. במסמך יפורטו המזונות והחומרים שהילד אלרגי אליהם ויובהרו הפעולות שיש לנקוט במקרה של חשיפה לאלרגן.

4.2באחריות הורי התלמיד הסובל מאלרגיה להפקיד בבית הספר או בגן הילדים מזרק בר תוקף בקופסת התרופות לשעת חירום, תוך ציון שמו של התלמיד ופרטיו וכן תצלום של כרטיס קופת החולים שהוא מבוטח בה. באחריות ההורים להחליף את המזרק כאשר תמה תקופת התוקף של המזרק. כמו כן באחריותם לחתום על טפסים המאפשרים מתן טיפול תרופתי לתלמיד על פי ההנחיות בסעיף 2.2-74 בחוזר הוראות הקבע עב/1(ב), "מתן טיפול תרופתי במוסד החינוך".

4.3יש ליידע את כל הורי הכיתה לקראת פתיחת שנת הלימודים וכן באספת ההורים הראשונה על המגבלות התזונתיות החלות על תלמידי הכיתה ועל האיסור להכניס את האלרגן למרחבי השהייה שיוגדרו או לכל מתחם בית הספר / גן הילדים. היידוע ייעשה בתיאום עם התלמיד האלרגי והוריו.

4.4לקראת יציאה לטיול או לפעילות חוץ בית ספרית שבה מוגש מזון, על ההורים לבקש את פרטי הקשר עם גורם ההסעדה ובאחריותם לאשר את הרכב המזון שיקבל ילדם במהלך הפעילות. אם אינם מאשרים זאת, יש לאפשר להם לספק לילדם את המזון  המותאם. במקרה של תלמיד עם אלרגיה לאלרגן במזון אשר יש לו נטייה להתפזר באוויר - באחריות מוסד החינוך וההורים לוודא עם ספק המזון כי המזון שיסופק לכלל התלמידים לא יכלול את האלרגן.

5.   הנחיות כלליות

5.1יש להקפיד ולנקוט את כל האמצעים הנדרשים, לרבות הרחקת אלרגנים נפוצים, כדי למנוע את חשיפתו של ילד הסובל מאלרגיה לאלרגנים. במקרה של חשיפה יש לפעול באופן מדויק על פי ההנחיות הרפואיות ועל פי הנהלים שנקבעו.

5.2יש ליישם את כללי ההתנהגות בשגרת הפעילויות השונות במוסד החינוכי וכן בכל פעילות חוץ-בית-ספרית.

5.3בעת תכנון הטיולים והפעילויות החוץ בית ספריות יש להתחשב במגבלות החלות על התלמיד האלרגי. כאמור לעיל, במהלך טיול שבו המזון מסופק על ידי גורם חיצוני לכלל התלמידים, וכאשר לאחד התלמידים אלרגיה לאלרגן במזון אשר יש לו נטייה להתפזר באוויר, באחריות מוסד החינוך וההורים לוודא עם ספק המזון כי המזון שיסופק לכלל התלמידים לא יכלול את האלרגן.

5.4מומלץ לקיים ארוחות משותפות בגן הילדים ולהימנע מלכלול בהיצע המזון את מרכיב המזון שהילד אלרגי אליו.

5.5על הצוות החינוכי להבהיר לתלמידים כי אין להחליף ביניהם ארוחות או כלי אוכל.

5.6המורה הנוכח בכיתה במהלך ההפסקות שבהן התלמידים אוכלים יוודא כי תורני הכיתה מנקים את השולחנות ואת משטחי האכילה לאחר הארוחות וכי התלמידים שוטפים ידיים בסבון או מנקים אותן באמצעות מגבונים לחים.

5.7אם מתוכנן שימוש במוצרי מזון בעת פעילות חינוכית שלא לצורך אכילה, יש לוודא שהמזון אינו מכיל אלרגנים.

5.8בהתעורר חשד או סימנים ראשונים המעידים על שינוי במצב בריאותו של התלמיד האלרגי יש לתת לו טיפול ראשוני ללא דיחוי, לפנות באופן מידי למוקד 101 של מד"א לשם הזעקת עזרה רפואית וליידע את ההורים.

5.9בפניה אל מוקד 101 של מד"א ינחה המוקדן את מגיש העזרה בביצוע הפעולות הנדרשות עד להגעת העזרה הרפואית.

5.10מצב של אלרגיה למזון מסכנת חיים נכלל בתבחינים המאפשרים קבלת סיוע ממוקד מהוועדה הבין-משרדית להעסקת מלווה אישי (סייעת רפואית) בחינוך הרגיל (ראו בסעיף 2.2-91 בחוזר הוראות הקבע עז/3(א), "סייעות רפואיות בחינוך הרגיל"). עם זאת אין לחייב הורים להגיש בקשה לסיוע באמצעות הרשות המקומית, ואין למנוע מתלמיד להשתתף בפעילות חינוכית במוסד החינוכי או מטעמו בהיעדר סייעת, אף שהוא נמצא זכאי לסיוע. באחריות ההורים לתת את כל הסיוע הנדרש כדי לעמוד בכך. מכל מקום, בין אם יש סייעת ובין אם אין, באחריותו של המוסד החינוכי לנקוט את אמצעי המניעה החיונית בכל שטחי הפעילות של התלמידים ובכל שעות שהייתם במסגרת החינוכית או בפעילות מטעמה.

5.11על הרשות המקומית להקפיד ככול האפשר לקלוט ולשבץ את התלמיד למסגרת החינוכית יחד עם קבוצת חברים מוכרים לשם מתן תמיכה.

6.   הנחיות להיערכות שבאחריות מנהל המוסד החינוכי או מי מטעמו

6.1המנהל יוודא קבלת הצהרת בריאות מההורים, שבה הם מדווחים באופן מפורט על אודות האלרגיה לפני תחילת שנת הלימודים, בצירוף מסמך הכולל הנחיות טיפוליות מאלרגולוג כדי לאפשר למוסד החינוך להיערך לקליטה בטוחה של התלמיד.

6.2עוד לפני תחילת שנת הלימודים על המנהל לקיים מפגש שבו ישתתפו אנשי צוות הניהול, אחות נציגת שירותי הבריאות, ההורים ובמידת האפשר התלמיד לשם קביעת דרכי ההתנהלות במהלך ימי הלימודים. במפגש תסוכם ההיערכות וייקבע האחראי במוסד החינוכי לקשר עם ההורים.

6.3במקרים שבהם הרחקת האלרגניים אינה מכל שטח בית הספר יש להגדיר את מרחבי השהייה של התלמיד שבהם יש לנקוט את כל האמצעים הנדרשים למרחב בטוח: הכיתה, המעבדה, אולם הספורט וכל חדר או מרחב אחר שמתנהלת בו פעילות, בהתאם למערכת השעות של התלמיד הסובל מאלרגיה, וכן במרחבים המשותפים.

6.4המנהל/מנהלת הגן או מי מטעמם יידע את כלל צוות המוסד החינוכי על האלרגיה ועל הסימנים המחשידים לחשיפה לאלרגן ויוודא שמדי שנה מתקיימת הדרכה בנושא.

6.5יש להמליץ בפני הורי התלמיד הסובל מאלרגיה להתייעץ עם דיאטנית קלינית מומחית לילדים בקופת החולים שהם מבוטחים בה לגבי הרכב המזון המומלץ לילדם במסגרת בית הספר או גן הילדים.

6.6אם נקבעו מגבלות בנוגע לרכיבי המזון שמותר להכניס למרחבי השהייה, ובית הספר לא הוגדר כולו שטח נקי מאלרגן, יש להגדיר אזור בבית הספר שבו יוכלו התלמידים האחרים לאכול מוצרי מזון המכילים אלרגנים.

6.7כחלק מהיערכות בית הספר לתהליך החינוכי של התמודדות עם אלרגיה יש להפנות את כלל ההורים לתפריטים ולהצעות מגוונות לארוחות בבית הספר ובגן ולאירועים מיוחדים, כמפורט בחוזר מנכ"ל עו/8(א), "הזנה וחינוך לתזונה נכונה במוסדות החינוך", תוך הקפדה על הרחקת האלרגן.

6.8אם קיימות במוסד החינוכי מכונות אוטומטיות לכריכים או קפיטריה יש לכלול בהיצע המזון מזונות ללא האלרגן ולוודא כי המוצרים השונים נמכרים באריזות המונעות מגע של מוצרי מזון הכוללים אלרגן כלשהו עם מוצרי מזון שאינם כוללים אלרגנים. אם בית הספר הוגדר כשטח נקי מאלרגן, לא ימכרו במכונות האוטומטיות מוצרים הכוללים את האלרגן.

6.9יש להציג במזכירות בית הספר ובמקום ידוע ובולט נוסף את נוהל הטיפול בתלמיד בעל האלרגיה בעת התקף ואת מספרי הטלפון של בני משפחתו. אם קיים צורך בטיפול במזרק, יוחזק מזרק גם בתיקו של התלמיד, בנוסף על המזרק בקופסת התרופות, או, לחלופין, במקום גלוי וברור בכיתת-האם של התלמיד.

6.10אין למנוע מתלמיד להשתתף בכל פעילות לימודית, חינוכית או חברתית בשל האלרגיה למזון שהוא סובל ממנה.

6.11במקרה של אירוע שבמהלכו התפתחה תגובה אלרגית למזון אשר חייבה פינוי חירום מהמוסד החינוכי או שימוש במזרק, יש לדווח על האירוע כחריג במערכות שבהן בית הספר מדווח על אירועים חריגים.

6.12בבית הספר או בגן הילדים  תינתן הדרכה לכלל אנשי צוות המוסד החינוכי על ידי גורם רפואי מוסמך שתאפשר להם לזהות מצבי חירום הנגרמים מאלרגיה למזון ולתת מענה למצבים אלה.

6.13במקרה של אירוע שבמהלכו מתפתחת תגובה אלרגית למזון חיוני להגיש טיפול ראשוני ללא דיחוי על-פי ההנחיות הרפואיות לטיפול במקרה של תגובה אלרגית ולהזעיק עזרה רפואית באמצעות פנייה למוקד 101 של מד"א. המוקדן יוכל להנחות את מגיש העזרה בביצוע הפעולות הנדרשות עד הגעת העזרה הראשונה שהוזעקה. עובד ההוראה הנוכח בכיתה או המורה התורן במרחב שבו התרחש האירוע במהלך הפסקה רשאי להזעיק איש צוות נוסף לשם סיוע. הזעקת איש צוות נוסף תיעשה באופן שלא ישאיר את התלמיד ללא נוכחות אדם בוגר לצדו.

6.14דרכי ההתנהלות בפעילות חוץ-בית-ספרית או באירועים מיוחדים:

א.כל יציאה מחוץ לבית הספר היא עזיבת מקום בטוח, ויש להתייחס אליה ככזו.

ב.לפני יציאה לפעילות יש לשוחח עם התלמיד ולתכנן אתו ועם התלמידים האחרים את המהלך כדי להבטיח את בטיחותו.

ג.יש לאפשר להורי התלמיד לצאת לפעילות כמלווים או כהורים נלווים עם רכב לצורך פינוי. למען הספר ספק, אין לחייב הורים לצאת כמלווים ואין להתנות בכך את יציאתו של תלמיד לפעילות.