בשנת הלימודים התשע"ד פורסם חוזר מנכ"ל שהתווה את מבנה הלימודים בבית הספר העל-יסודי בראייה חינוכית ולימודית כוללת, עיצב את דרכי ההערכה ואת מבנה ההיבחנות ופירט את הדרישות לתעודות הסיום במערכת החינוך.
תפקיד חוזר זה הוא לפרט ולהבהיר כיצד יבוא לידי ביטוי מבנה הלימודים בחינוך הטכנולוגי-מקצועי, להתאים את מבנה הלימודים ואת תנאי ההיבחנות למדיניות הלמידה המשמעותית ולחזק את המגמות והמקצועות הטכנולוגיים המשלבים התנסות וחוויה בלמידה, ולהפוך אותם למקצועות מרכזיים במסלול המשמש דוגמה ללמידה משמעותית. בנוסף, חוזר זה נועד לפתוח בפני תלמידי החינוך הטכנולוגי בארץ מגוון רחב של אפשרויות לקבלת תעודות הַסְמכה ותעודות מקצועיות בעלות משמעות, שיסייעו להם להשתלב בעולם התעסוקה העתידי, וישמשו בסיס ללימודי המשך לקראת תעודת מקצוע, לדיפלומת טכנאי או הנדסאי במכללות הטכנולוגיות-מקצועיות ולקראת קבלת תואר במוסדות להשכלה גבוהה.
חוזר זה הוא חלק מהתוכנית האסטרטגית לחיזוק החינוך הטכנולוגי שמטרותיה הן:
-להעניק לתלמידים כלים למימוש עצמי תוך פיתוח מצוינות בתחום המקצועי.
-לפתח את ערך העבודה בחברה הישראלית.
-לטפח אזרחים יצרניים השואפים להשתלב ולהתקדם בשוק העבודה ברוח הנאמר בתלמוד: "גדולה מלאכה שמכבדת את בעליה." (תלמוד בבלי, מסכת נדרים, דף מ"ט, עמ' ב').
- להכשיר בוגרים העומדים בתנאי הקבלה ללימודים במכללות הטכנולוגיות ובמוסדות להשכלה גבוהה.
-לתרום לקידום הצמיחה של המשק והכלכלה הישראליים ולהקטנת שיעור האבטלה באמצעות פיתוח הון אנושי התואם את הצרכים הלאומיים של המדינה.
-להציב יעדים משמעותיים ובני מימוש גם לתלמידים שאינם זכאים לתעודת בגרות.
חוזר זה מתייחס לתלמידים שהחלו את לימודיהם בכיתה י' בשנת הלימודים התשע"ט ואילך.
התוכנית היא חלק ממהלך כולל של פיתוח למידה משמעותית במערכת החינוך, שמטרתה התאמת הלמידה למיומנויות הנדרשות לחיים במאה ה-21, תוך התייחסות לנטיות השונות של התלמידים, לצרכים המגוונים של החברה בישראל ולאופי הלימודים במגוון מוסדות להשכלה גבוהה, וכן פיתוח אחריות אישית של הלומד במהלך לימודיו וכן פיתוח אחריות כלפי הקהילה, החברה והמדינה.
הטכנולוגיה במדינת ישראל היא טכנולוגיה חלוצית ופורצת דרך. החינוך הטכנולוגי והמקצועי מבקש להכשיר את תלמידיו להמשיך ולהוביל את הטכנולוגיה בישראל בשנים הבאות. לשם כך יש לפתח את החוזקות של המערכת הקיימת ולהתמודד עם האתגרים העומדים בפניה.
החוזקות המרכזיות שאנו מבקשים לפתח הן:
-מערכת המאפשרת להתפתח ולהתקדם במסלולי ההַסְמכה המקצועית מדרגת הבסיס ועד לדרגות הגבוהות ביותר של ההתמקצעות בתחום הנבחר על ידי הלומד.
-מערכת הנותנת מענה לצרכים המאופיינים על ידי התעשייה, המשק וצה"ל.
-מערכת המתמקדת בחיזוק טווח רחב של כישורי חשיבה מסדר גבוה ומיומנויות מוטות עתיד.
-מערכת המתעדכנת חדשות לבקרים בפיתוחים ובהתקדמות הטכנולוגית בארץ ובעולם.
האתגרים שאנו מבקשים להתמודד עמם:
-להגדיל את מספר התלמידים הלומדים בחינוך הטכנולוגי-מקצועי מתוך תפיסת עולם הגורסת שבאופן זה יינתן מענה לצרכי המשק, הכלכלה והביטחון של המדינה.
- להגדיל את שיעור התלמידים המשלבים התנסות מעשית בעולם העבודה בתקופת לימודיהם, כחלק מהטמעת פדגוגיה המעודדת למידה פעילה.
3.1.1החינוך הטכנולוגי-מקצועי מציע מגוון רחב של מגמות טכנולוגיות. בכל מגמה נלמדים שלושה מקצועות שהם השדרה של התוכן, הכישורים והמיומנויות המקצועיות שיוקנו ללומד במגמות אלה. אלה המקצועות שנלמדים בחטיבה העליונה:
מקצוע בחירה א': "מדע וטכנולוגיה לכול - בנתיב הטכנולוגי" או מקצוע מדעי (פיזיקה, ביולוגיה או כימיה).
מקצוע בחירה ב': מקצוע מוביל (יסודות ובסיס הלימודים הדיסציפלינאריים) במגמה.
מקצוע בחירה ג': מקצוע התמחות במגמה המבוסס על המקצוע המוביל.
פירוט המגמות, המקצועות המובילים וההתמחויות בכל מגמה מובא בס"ק 5.
3.1.2תלמיד בחינוך הטכנולוגי-מקצועי יוכל לזכות בסיום לימודיו בשתי תעודות:
תעודת בגרות מלאה בהתאם לחוקת הזכאות ובהתאם לצירוף המקצועות שבחר ותעודת הסמכה.
3.1.3תעודת הַסְמכה טכנולוגית, בתנאי שהתלמיד יעמוד בכל ההתחייבויות כמפורט בסעיף 4.2 להלן, גם אם לא יהיה זכאי לתעודת בגרות. תעודת ההַסְמכה הטכנולוגית תאפשר לו לפנות לשוק העבודה או ללימודי המשך. תלמיד בחינוך הטכנולוגי ישלב התנסות מעשית בסביבות עבודה בתעשייה, במערכות משקיות, בשירותים וכדומה, בהיקף שייקבע בכל מגמה.
3.1.4תלמיד בחינוך הטכנולוגי מקצועי יוכל להמשיך ללימודים בכיתות י"ג-י"ד לקראת הסמכה מקצועית גבוהה או לדיפלומה של טכנאי או הנדסאי.
במספר מגמות בחינוך הטכנולוגי ניתן ללמוד במקביל למסלול הטכנולוגי הרגיל גם במסלול טו"ב (טכנאים ובגרות). מסלול טו"ב הינו מסלול האצה לתלמידי החינוך הטכנולוגי הלומדים לקראת הסמכה על תיכונית של טכנאים והנדסאים במהלך לימודי התיכון. (ראו הוראה 0078 בחוזר מנכ"ל תשע"ו/12א, "אישור תכניות האצה לתלמידים מחוננים ומצטיינים ולתלמידי החינוך הטכנולוגי הלומדים לקראת הסמכה על-תיכונית של טכנאים והנדסאים במהלך לימודי התיכון").
במסלול טו"ב מסיים התלמיד את תוכנית הלימודים של כיתה י"ג בכיתה י"ב תוך מתן אפשרות ללימודי המשך בכיתה י"ד (הנדסאים).
הטבלה שלהלן מתארת את הלמידה על פי תוכנית הלימודים בשלושת המקצועות שהם שדרת התוכן המקצועי בכל מגמה טכנולוגית
בחירה | שם המקצוע | רמת הלימוד | שעות הוראה נדרשות (ל 5 יחידות לימוד) |
א' | מקצוע מדעי***: פיזיקה/כימיה/ ביולוגיה / מדע וטכנולוגיה לכול בנתיב הטכנולוגי | 70%+30% (*) | 15 ש"ש=12 שעות הוראה ו 3 התנסותי |
ב' | המקצוע המוביל *** | 70%+30% (*) | 18ש"ש=12 שעות הוראה ו 6 שעות התנסותי |
ג' | מקצוע התמחות | 100% (**) | 21 ש"ש=12 שעות הוראה ו 9 שעות התנסותי |
הערות:
(*)ציון של 30% יחד עם ציון 70% היבחנות חיצונית משוקלל ל-5 יחידות לימוד, 70% היבחנות חיצונית ללא ציון ה 30% משוקלל בתעודת ההסמכה הטכנולוגית ל- 3 יחידות לימוד מתוך 5 יחידות לימוד.
(**)במקצוע ההתמחות ניתן להיבחן ברמת 3 יחידות לימוד או 5 יחידות לימוד בהתאם לרמת התלמיד.
(***)תלמיד שנבחן בבחינה פנימית בית ספרית על פי תוכנית הלימודים ידווח ציון על 90 שעות
הבהרות לטבלה
א.הזכאות לתעודת בגרות מותנית בכל המתחייב מההוראות בחוזר 0183 בחוזר הוראות הקבע עד/7(ד), "התוכנית הלאומית ללמידה משמעותית – החטיבה העליונה: ארגון הלימודים ותעודות הסיום".
ב.תלמיד שייבחן רק באירוע הבחינה החיצוני, שהוא 70% מהחומר, ללא החלק הבית-ספרי של ה 30%, יישמר לו היקף ההיבחנות של 70% ( שיחשב כ-3 יחידות לימוד מתוך 5 יחידות לימוד), והוא יוכל לגשת לבחינה חיצונית בעתיד בהיקף של כ 30% מהחומר הלימודי (הרחבה ל-100% שישוקלל ל-5 יחידות לימוד), בהיבחנות כנבחן משנה במקצועות בהם תהיה בחינה על חלק זה.
ג.מקצועות הלימוד בחינוך הטכנולוגי יכולים להוות חלק מהתוכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית-קהילתית שכל בוגר במערכת החינוך מחויב בה לצורך זכאות לבגרות. ההנחיה תקפה לכלל התלמידים הלומדים בשכבות כיתה י' עד י"ב, כאשר התלמיד ידווח על סך של 30 שעות בכל שכבת גיל, ובסך הכל 90 שעות.
ד.מומלץ שתלמיד יבחן במקצוע ההתמחות רק לאחר שנבחן במקצוע המוביל.
ה.פירוט לגבי פריסת שעות ההוראה העיוניות וההתנסותיות בכל אחת מהמגמות ניתן למצוא באתר מפמ"ר המגמה.
הטבלה שלהלן מתארת את מרכיבי ההיבחנות במקצוע המוביל בחינוך הטכנולוגי.
המרכיב | המרכיב בהערכה חיצונית | מרכיב ההרחבה בהערכה בית-ספרית |
תוכנית הלימודים | מוגדרת מראש וכוללת תבחינים להערכת התכנים | הרחבה והעמקה מתוך תוכנית הלימודים שיפרסם מפמ"ר המקצוע. |
אופן ההערכה | אירוע בחינה חיצוני (בחינה בכתב או בחינה מתוקשבת או הערכה חלופית על ידי בוחן חיצוני באישור מפמ"ר תחום הדעת) + "ציון הגשה" בית-ספרי | הערכה בית-ספרית בדרכים מגוונות (לימוד סביב מיזם, עבודת חקר, תלקיט, מטלת ביצוע, מעבדה, מבחן בכתב) על פי החלטת בית הספר ובהתאם לאפשרויות שצוינו בחוזר מס' 0183 בחוזר הוראות הקבע עד/7(ד), "התוכנית הלאומית ללמידה משמעותית – החטיבה העליונה: ארגון הלימודים ותעודות הסיום" ובהתאם להמלצות המפמ"ר של תחום הדעת ובאישור צוות הפיקוח המקצועי |
אופן חישוב הציון | 70% של הציון עבור אירוע הבחינה החיצוני + 30% ציון בית-ספרי ("ציון מגן"/"ציון הגשה"/"ציון מסכם"/"ציון שנתי") | 100% ציון בית-ספרי |
הרכב הציון הסופי במקצוע | 70% | 30% |
במקצוע המוביל חובה לשמור על ההרכב של 30% +70% ולא ניתן לבחון תלמיד ב100% בחינה בהערכה חלופית כגון עבודת גמר או ב100% בחינה עיונית.
מקצוע ההתמחות בחינוך הטכנולוגי מבוסס על המקצוע המוביל של המגמה. במסגרת מקצוע ההתמחות יבצע הלומד עבודת גמר (5 יחידות לימוד) או מיזם (פרויקט גמר) (בהיקף של 3 יחידות לימוד) על פי הנחיות מפמ"ר המקצוע.
הטבלה שלהלן מתארת את מרכיבי ההיבחנות במקצוע ההתמחות בחינוך הטכנולוגי.
המרכיב | המרכיב בהערכה חיצונית |
היקף החומר | 100% |
תוכנית הלימודים | מוגדרת מראש וכוללת תבחינים להערכת התכנים |
אופן ההערכה | אירוע בחינה חיצוני בו הלומד מציג את המיזם בפני בוחן חיצוני (מתקיים בכיתה י"ב) |
אופן חישוב הציון | 50% של הציון עבור אירוע הבחינה החיצוני + 50% ציון בית-ספרי |
הרכב הציון הסופי במקצוע ההתמחות | 100% |
להלן קישור להוראה מספר 0020 בחוזר הוראות הקבע עז/5(א), "נוהל הפתיחה והסגירה של מגמות בחינוך הטכנולוגי".
החינוך הטכנולוגי-מקצועי שואף לאפשר לכל בוגר תעודה משמעותית ובעלת ערך לעולם העבודה או ללימודי המשך להַסְמכוֹת גבוהות, לדיפלומת טכנאי או הנדסאי וללימודים אקדמיים, בעיקר בתחומי ההנדסה. בהתאם לתפיסת עולם זו נבנתה מערכת הַסְמכוֹת חדשה. מערכת זו היא גמישה ומאפשרת קידום ומעבר בין מדרגי ההַסְמכה השונים.
להלן טבלה המתארת את מגוון תעודות ההַסְמכה האפשריות לתלמיד במסלול הטכנולוגי-מקצועי ואת הדרישות לזכאות לכל אחת מהן.
ההסמכה | סוג התעודה | הדרישות המינימליות*** בתחום הטכנולוגי | הדרישות המינימליות*** במקצועות החובה |
בחירה א' מקצוע מבוא | בחירה ב' מקצוע מוביל | בחירה ג' מקצוע התמחות | שפת אם (עברית או ערבית) | מתמטיקה | אנגלית |
1.1 | תעודת הסמכה טכנולוגית-מקצועית בסיסית רמה 1.1 | *הערכה פנימית | *הערכה פנימית | 3יחידות לימוד | *הערכה פנימית | *הערכה פנימית | *הערכה פנימית |
1.2 | תעודת הסמכה טכנולוגית- מקצועית בסיסית רמה 1.2 | *הערכה פנימית | 3 יחידות לימוד**** | 3 יחידות מתוך 5 | *הערכה פנימית | *הערכה פנימית | *הערכה פנימית |
1.3 | תעודת הסמכה טכנולוגית- מקצועית בסיסית רמה 1.3 | *הערכה פנימית | 3 יחידות מתוך 5 | 3 יחידות מתוך 5 | *הערכה פנימית | *הערכה פנימית | 3 יחידות לימוד |
2.1 | תעודת הסמכה טכנולוגית-מקצועית מתקדמת רמה 2.1 | *הערכה פנימית | 3 יחידות מתוך 5 | 3 יחידות | *הערכה פנימית | 3 יחידות לימוד | 3 יחידות לימוד |
2.2 | תעודת הסמכה טכנולוגית-מקצועית מתקדמת רמה 2.2 דיפלומה לטכנאים | עמידה בדרישות לזכאות לדיפלומת טכנאי |
2.3 | תעודת הסמכה טכנולוגית-מקצועית מתקדמת רמה 2.3 דיפלומה להנדסאים | עמידה בדרישות לזכאות לדיפלומת הנדסאי |
3.1***** | תעודת הסמכה טכנולוגית-מדעית, רמה 3.1 | *הערכה פנימית | 3 יחידות מתוך 5 | 3 יחידות מתוך 5 | 2 יחידות לימוד** | 3 יחידות לימוד | 3 יחידות לימוד |
3.2***** | תעודת הסמכה טכנולוגית-מדעית מתקדמת, רמה 3.2 | *הערכה פנימית | 3 יחידות מתוך 5 | 3 יחידות מתוך 5 | 2 יחידות לימוד** | 5 יחידות לימוד | 3 יחידות לימוד |
3.3***** | תעודת הסמכה טכנולוגית-מדעית איכותית, רמה 3.3 | 5 יחידות לימוד
| 5 יחידות לימוד | 5 יחידות לימוד
| 2 יחידות לימוד** | 5 יחידות לימוד | 5 יחידות לימוד
|
| | | | | | | |
*ציון בית ספרי ל-90 שעות.
**לתלמידי החינוך הממלכתי, החינוך הממלכתי דתי והחינוך החרדי במגזר היהודי. לתלמידי מגזר דוברי ערבית התנאים שונים.
***ב"דרישות המינימליות" הכוונה לעמידה בהצלחה (בציון 55 ומעלה) בכל מקצוע שהוזכר. יחד עם זאת, בהסמכה 3.1, ייחשב כעמידה בדרישות גם ציון נמוך מ-55 במתמטיקה או באנגלית אם הוא מוכר לצורך הזכאות לבגרות.
****היבחנות בהיקף של 3 יחידות לימוד מתוך 5 יחידות לימוד אפשרית.
*****להסמכות 3.1, 3.2 ו-3.3 נדרשת זכאות לתעודת בגרות.
הטבלה שלהלן מפרטת את המגמות הטכנולוגיות וההתמחויות של כל מגמה בחטיבה העליונה
שם וסמל המגמה | המקצוע המוביל | שם ההתמחות | סמל ההתמחות |
מערכות ייצור ממוחשבות (10) | מכניקה הנדסית | מערכות תיב"ם (תכנון וייצור בעזרת מחשב) | 1010 |
תחזוקת מערכות מכניות | 1020 |
הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים (11) | אלקטרוניקה ומחשבים | מערכות מחשוב ובקרה | 1120 |
מערכות מחשבים | 1130 |
מערכות תקשורת ואלקטרוניקה | 1140 |
הנדסת בנייה ואדריכלות (12) | טכנולוגיות בניה | אדריכלות ועיצוב פנים | 1210 |
תכנון הנדסי של מבנים | 1220 |
הנדסת תוכנה וסייבר (14) | מדעי המחשב | תכנון ותכנות מערכות סייבר | 1410 |
1450 |
ביוטכנולוגיה (16) | מערכות ביוטכנולוגיה | יישומים בביוטכנולוגיה | 1610 |
ניהול עסקי (17) | מינהל וכלכלה | ניהול משאבי אנוש | 1710 |
חשבונאות | 1720 |
שווק וקידום מכירות | 1750 |
הנדסת תעשיה וניהול (18) | ניהול התפעול | ניהול הייצור | 1810 |
תיירות ופנאי (19) | תיירות | ניהול תיירותי | 1910 |
ניהול מלונאי | 1920 |
אמנויות העיצוב (20) | אמנות שימושית | עיצוב (המוצר) | 2010 |
עיצוב אופנה ותלבושת | 2020 |
טכנולוגיות תקשורת (21) | אופטיקה יישומית | מערכות טלוויזיה וקולנוע | 2110 |
מערכות צילום | 2120 |
מערכות בריאות (24) | מדעי הבריאות | מערכות רפואיות | 2420 |
חינוך (25) | פסיכולוגיה התנהגותית | יישומי פעילויות בחינוך | 2510 |
מערכות ימיות | מדעי הים | ימאות וספינות | 2610 |
מנהיגות ויזמות בסביבה העסקית (27) | מנהיגות ויזמות | יזמות ומיזמים (פרויקטים) | 2710 |
עיצוב שיער וטיפוח החן (28) | יסודות ועקרונות בעיצוב שיער ובטיפוח החן | יישומי עיצוב שיער וטיפוח החן | 2810 |
מדעית טכנולוגית (30) | מדעי ההנדסה | טכנולוגיה מוכללת | 3010 |
מדיה ופרסום (31) | תקשורת וחברה | תקשורת אלקטרונית | 3110 |
פרסום ויחסי ציבור | 3120 |
הנדסת מכונות (32) | בקרה במכונות | מערכות תעופה | 3210 |
מכטרוניקה | 3220 |
תרמודינמיקה טכנית ימית | 3230 |
מערכות בקרה ואנרגיה (33) | מע' חשמל | מערכות הספק פיקוד ובקרה | 3310 |
מערכות בקרת אקלים | 3320 |
מלונאות (34) | מדעי התזונה | בישול מלונאי | 3420 |
אפיה מלונאית | 3430 |
תקשוב (35) | מערכות תקשוב | תשתיות מחשוב ותקשוב | 3510 |
תחזוקת מערכות סלולריות | 3520 |
גילוי ואיתור מידע דיגיטלי (36) | ניתוח ואיתור מידע | מידע וידע באינטרנט | 3610 |
תחבורה מתקדמת (37) | מדעי תחבורה מתקדמת | יישומי האוטוטק | 3710 |
הנדסת אוטוטק | 3720 |
תכנות אוטוטק | 3730 |
המגמה הטכנולוגית בחטיבה בלימודי ההמשך | המגמה הטכנולוגית בחטיבה העליונה | מגמה בה קיים מסלול האצה (טו"ב – טכנאים ובגרות) |
הסמל | שם המגמה וההתמחות | הסמל ושם המגמה | הסמל | שם ההתמחות |
1091 | הנדסת מכונות – בניית מכונות | מערכות ייצור ממוחשבות (10) | 1010 | מערכות תיב"ם | |
1020 | תחזוקת מערכות מכניות | |
1092 | הנדסת מכונות – מכטרוניקה | הנדסה מכונות (32) | 3220 | מכטרוניקה | |
1093 | הנדסת מכונות – מערכות תעופה | 3210 | מכונות תעופה | |
1094 | הנדסת מכונות – מכונאות ימית | 3230 | תרמודינמיקה טכנית ימית | |
1095 | הנדסת מכונות – מכונאות רכב | מערכות ייצור ממוחשבות (10) | 1030 | מערכות מכונאות רעה | |
1040 | מערכות חשמל ואלקטרוניקה ברכב | |
1097 | הנדסת מכונות – אוטוטק | הנדסת מכונות (32) | 3240 | מערכות ממוחשבות ברכב – אוטוטק | |
1098 | הנדסת מכונות – צמ"ה | 3250 | מערכות צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) | |
1191 | הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים – מע' אלקטרוניות | הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים (11) | 1140 | מערכות אלקטרוניות | |
1192 | הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים – מע' מחשוב ובקרה | 1120 | מערכות מחשוב ובקרה | |
1130 | מערכות מחשבים | |
1291 | הנדסת בניין ואדריכלות – בנייה | הנדסת בניין ואדריכלות (12) | 1220 | תכנון הנדסי של מבנים | |
1210 | אדריכלות ועיצוב פנים | |
1292 | הנדסת בניין ואדריכלות – אדריכלות |
1491 | הנדסת תוכנה (14) | הנדסת תוכנה (14) | 1410 | תכנון ותכנות מערכות | |
1691 | הנדסת ביוטכנולוגיה | ביוטכנולוגיה (16) | 1610 | יישומים בביוטכנולוגיה | |
1791 | ניהול עסקי – מינהל משפטי | ניהול עסקי (17) | 1710 | ניהול משאבי אנוש | |
1792 | ניהול עסקי – מינהל רפואי | 1720 | חשבונאות | |
1750 | שיווק וקידום מכירות | |
מנהיגות ויזמות בסביבה העסקית (27) | 2710 | מנהיגות ויזמות בסביבה העסקית | |
1793 | ניהול עסקי- חשבונאות וחשבות שכר | | 1720 | חשבונאות | |
1891 | הנדסת תעשייה וניהול – מערכות תפעול | הנדסת תעשייה וניהול (18) | 1810 | ניהול היצור | |
ניהול עסקי (17) | 1710 | ניהול משאבי אנוש | |
1720 | חשבונאות | |
1750 | שיווק וקידום מכירות | |
| מנהיגות ויזמות בסביבה העסקית (27) | 2710 | מנהיגות ויזמות בסביבה העסקית | |
1893 | הנדסת תעשייה וניהול – לוגיסטיקה ושיווק | הנדסת תעשייה וניהול (18) | 1810 | ניהול הייצור | |
ניהול עסק (17) | 1710 | ניהול משאבי אנוש | |
1720 | חשבונאות | |
1750 | שיווק וקידם מכירות | |
| | מנהיגות ויזמות בסביבה העסקית (27) | 2710 | מנהיגות ויזמות בסביבה העסקית | |
2092 | עיצוב – עיצוב מדיה | אמנויות העיצוב (20) | 2010 | עיצוב | |
2094 | אופנה ותלבושות - תדמיתנות | אמנויות העיצוב (20) | 2020 | עיצוב אופנה ותלבושת | |
2191 | מערכות טלוויזיה וקולנוע | מערכות טלוויזיה וקולנוע (21) | 2110 | מערכות טלוויזיה וקולנוע | |
2120 | מערכות צילום | |
מדיה ופרסום (31) | 3110 | תקשורת אלקטרונית | |
| 3120 | פרסום ויחסי ציבור | |
2491 | פרמדיק מוסמך | מערכות בריאות (24) | 2420 | מערכות רפואיות | |
3391 | הנדסת חשמל, בקרה ואנרגיה – מערכות הספק, פיקוד ובקרה | הנדסת חשמל, בקרה ואנרגיה (33) | 3310 | מערכות הספק פיקוד ובקרה | |
3320 | מערכות בקרת אקלים | |
3591 | מערכות תקשוב | מערכות תקשוב (35) | 3510 | תשתיות מחשבו ותקשוב | |
| | | | | |
* החל משנת הלימודים התש"פ כיתה י' עוברת למבנה מגמה חדשה בשם מגמת תחבורה מתקדמת עם מקצוע מוביל חדש בשם מדעי תחבורה מתקדמת.
הטבלה שלהלן מתארת את מבנה תוכנית הלמידה ואת מרכיבי ההיבחנות במקצועות הלימוד בחינוך הטכנולוגי העל-תיכוני (לימודי המשך)
מקצועות | המרכיב | המרכיב בהערכה חיצונית |
מקצועות תשתית והתמחות בכיתות י"ג/י"ד | היקף החומר | 100% |
תוכנית הלימודים | מוגדרת מראש וכוללת תבחיניםלהערכה |
אופן ההערכה | אירוע בחינה חיצוני (בחינה בכתב או מתוקשבת) + "ציון הגשה" בית-ספרי |
אופן חישוב הציון | 50% של הציון עבור אירוע הבחינה החיצוני + 50% ציון בית-ספרי |
הרכב הציון הסופי | 100% |
מבחן מעבדה (התנסות) בכיתות י"ג/י"ד | היקף החומר | 100% |
תוכנית הלימודים | מוגדרת מראש וכוללת תבחינים להערכה |
אופן ההערכה | אירוע בחינה חיצוני בו הלומד מגן על המיומנויות ההתנסותיות בפני בוחן חיצוני (מתקיים בכיתה י"ג או י"ד, בהתאם לדרישות ההסמכה) |
אופן חישוב הציון | 50% של הציון עבור אירוע הבחינה החיצוני + 50% ציון בית-ספרי |
הרכב הציון הסופי | 100% |
מבחן הגנה על עבודת גמר לתעודה מקצועית / דיפלומה טכנאים, הגנה על מיזם גמר לתעודה מקצועית / דיפלומה של הנדסאים | היקף החומר | בהתאם לעבודת/ מיזם (פרויקט) הגמר |
תוכנית הלימודים | בהתאם לעבודת/ מיזם (פרויקט)הגמר וכוללת תבחינים להערכה |
אופן ההערכה | אירוע בחינה חיצוני בו הלומד מגן על עבודת הגמר בפני בוחן חיצוני (למסיימים לימודים בכיתה י"ג) או הלומד מגן על מיזם (פרויקט) הגמר בפני שני בוחנים חיצוניים (למסיימים לימודים בכיתה י"ד) |
אופן חישוב הציון | 50% של הציון עבור אירוע הבחינה החיצוני + 50% ציון בית-ספרי |
הרכב הציון הסופי | 100% |
ההסמכה | סוג התעודה | כיתה י"ג | כיתה י"ד |
מקצוע תשתית | מקצוע התמחות | מבחן מעבדה | עבודת גמר | מקצוע תשתית | מקצוע התמחות | מבחן מעבדה | פרויקט גמר |
2.2 | לימודי תעודה או דיפלומה לטכנאים | | | | | | | | |
2.3 | לימודי תעודה או דיפלומה להנדסאים | | | (**) | | | | | |
| | | | | | | | | |
(*) זכאות מותנית בציון חיובי עובר בכל המקצועות החיצוניים ובכל המקצועות הפנימיים.
(**) חובת מבחן מעבדה בחלק מהמגמות בהתאם להנחיות מפמ"ר המגמה.